Уенделл Касл: «Моя мета - піднести меблі до категорії скульптури»


Американський дизайнер, архітектор і творець меблів, Уенделл Касл (Wendell Castle) - засновник напряму «арт меблі». Його роботи, які синтезували в собі мистецтво скульптури і меблеве ремесло, стали справжнім відкриттям в світі дизайну 60-х років ХХ століття. Касл кинув виклик традиційним кордонам функціонального дизайну і значно їх розширив.

Початок кар'єри і народження American art furniture movement

Уенделл Касл народився в місті Емпорія в штаті Канзас в 1932 році. Він успішно навчався в Університеті Канзасу, отримав ступінь бакалавра образотворчих мистецтв за напрямком промислового дизайну в 1958 році і ступінь магістра образотворчих мистецтв по скульптурі в 1961-му.

«Після нетривалої роботи в галузі промислового дизайну я побачив, що ніхто не був зацікавлений у створенні речей експериментального або незвичного характеру ... єдиний спосіб, яким я міг зробити те, що хотів, - зробити це самому».

«У цей момент я захопився скульптурою ... і деякі з цих творів ... абсолютно випадково закінчилися тим, що стали виглядати як дивні предмети меблів з сидіннями на неправильній висоті і тому подібне. Ця ідея зацікавила мене, і я почав йти в цьому напрямку».

Так в 1959 році з'явився стілець "Stool Sculpture":

Stool Sculpture, 1959
Student chair, 1961 Горіх

Стілець був зроблений з перероблених збройових лож, які немов гілки дерева переходять одна в іншу. Завдяки цій та подібним роботам на Касла звернули увагу. Стільці побували на багатьох виставках по всьому світу і певним чином задали напрямок в його кар'єрі.

Згодом інтерес Касла до об'єднання скульптури і меблів зростав. За його абстрактними творами з тонких збройових лож перетворилися в Scribe's Stool. Хоча ця скульптура може використовуватися як стілець, утримати рівновагу на ній досить складно. Стілець Письменника, як і деякі ранні його твори, порівнюють зі скульптурою і малюнками Генрі Мура, Альберто Джакометті і Франца Кафки.


Scribe’s Stool, 1961- 1962

Техніка ламінування деревини

Ранні роботи Касла - тонкі, витончені, але при цьому стійкі і міцні. Вони характеризуються суворим дотриманням техніки ламінування дерева, що дозволило йому досліджувати органічні форми і акцентувати увагу на природних тональних якостях матеріалу.

Касл першим став експериментувати зі стек-ламінованою деревиною. Касл склеював дерев'яні пластини в багатошарові ламінації і вирізав готові предмети з цих заготовок. Ламінування значно підсилює природну міцність дерева, що давало Каслу абсолютну свободу творчості. Він не вигадав процес ламінування, але він підняв його на більш високий рівень.

Роботи Уенделла починалися в альбомі для замальовок. «Мій стіл для малювання як прихисток. - говорив Касл. - Тут все відбувається. Я малюю потроху кожен день і мої малюнки - це відправний момент для моїх робіт. Я ніколи не починаю відразу вирізати по дереву. Я просто малюю. Так було завжди. З моменту відкриття».

Арт-меблі і предмети інтер'єру

Після випуску з університету, Уенделл переїхав в Нью Йорк в надії стати скульптором, але не міг знайти галереї, яка хоче виставляти його роботи. Через рік він прийняв пропозицію Школи американських майстрів Рочестерського технологічного інституту, де і викладав з 1962 по 1969 роки.

Протягом усієї своєї кар'єри Касл ділився своїми знаннями і дизайнерськими ідеями з іншими. У 1969 р. обіймав посаду викладача в SUNY, з 1984 р. в Школі американських ремесел РТІ проводив семінари з промислового дизайну для випускників.

Творчий запал Касла складався з дикої уяви, приборканої трудовою етикою. Він вирізав об'ємні форми бензопилою, завершуючи обробку долотом, фрезером і іншими інструментами. Ці невловимі зміни робили виріб дійсно ідеальним. Після тижневого шліфування Касл віддавав виріб одному зі своїх помічників. Він працював одночасно з декількома творами. «Важливо, щоб я залишався залученим до виготовлення - говорив Касл, - Це дозволяє мені приймати рішення в процесі». В його останніх роботах методи різьблення, обробки і фінішної обробки поєднуються з цифровими методами, такими як 3-D сканування, 3-D моделювання та фрезерування з комп'ютерним управлінням.

На місцевій виставці 1965 року було відзначено роботу Уенделла Касла Chest of Drawers. Комод з вигадливими ніжками, дві з яких переходять в ручки, справив враження на багатьох критиків. Спочатку Chest of Drawers замислювався з шістьма ніжками, але в 1966 році Касл додав ще 4 зігнуті опори через структурні та естетичні причини.

Coffee Table, 1958 / Горіх
Walnut Sculpture,1958-1959 / Горіх і латунь


Chest of Drawers, 1962
Дуб, горіх, береза і дубова фанера

Kangaroo Chair, 1962
Оформлений вручну горіх і оригінальна обшита шкіра
In God We Trust chair, 1964
Дуб, шкіра

Ще одна відома робота Уенделла Касла - крісло "П'єдестал". Спочатку воно призначалося для вітальні відомого підприємця і галериста Лі Норднесса. На додаток до стільця, Уенделл створив для резиденції Норднесса монументальний скульптурний диван, журнальний столик у формі листа і торшер.

З цієї вітальні Касл вступив в важливий новий етап своєї кар'єри, заново представивши інтер'єри у вигляді пейзажів з масивних скульптурних меблів. Подібний, але інший стілець знаходиться в колекції Інституту мистецтв Чикаго.

Pedestal Chair, 1967
Ламінований горіх
Dictionary stand, edition of 12, 1968
Ламінований горіх

«Меблі будуть виростати зі стелі і стін.» - говорив Касл після створення Wall Table No. 16 в 1969. Він здійснив задумане за допомогою двох діючих основ. Одна кріпиться до підлоги, інша до стіни, кидаючи виклик звичним уявленням про те, яким повинен бути стіл.

Wall Table No. 16, 1969
Афромозія
Mirror, 1970
Ламінований горіх, дзеркальне скло

Період з 1968 по 1970 роки Касл плідно експериментував з формами. Окремі частини меблів комбінувалися і перетворювалися в ландшафти. Касл створив ліжко у вигляді дерева, у вигляді гігантського бобового стебла, у вигляді столу в формі раковини з консольної кушеткою. Для одного з клієнтів Касл вирізав спальний поміст зі слоновими ніжками і стіл у формі сльози.

Його творіння Environment for Contemplation (Простір для роздумів) являє собою дерев'яну камеру в формі краплі, в яку можна пройти через маленький дверний отвір. Затишний інтер'єр обтягнутий поролоном і оббитий м'яким килимком Flokati натурального кольору, що залишає достатньо місця, щоб людина могла усамітнитися для самопізнання.

Environment for Contemplation, 1970
Стек- ламінований дуб, скловолокно, флокіроване дерево, тканина
Executive Desk, 1974
Вишня і вишнева фанера
Music rack (Пюпітр, 1980)
Дуб і палісандрове дерево
Rare pair of doors, 1976
Горіх, шпон з горіха, шпон з зебрави, латунь

Касл створив широкий спектр форм у своїй роботі - іноді об'ємний, звивистий або зміїний, але завжди збалансований.

“Goose desk”,1983
Англійський горіх, кучерявий клен, чорне дерево, лак, індійська туш, ебенове дерево.
Crescent rocking chair, 1984
Горіх, шкіра

Касл говорив: «Ви ніколи не здогадаєтеся зроблені ці меблі 40 років тому чи вчора.»

Desk with Clock II, 1991
Шкіра, бронза, цератопеталум безлепестковий, червоне дерево, фарба

Four-Legged Table, 1992
Різьблений і пофарбований шпон червоного дерева, горіха або ясена
Tall Cabinet, 1992
Різьблена основа з чорного дерева, світлі дерев'яні двері
Handy Man bench, 2004
Акриловий розпис липи
Arid console, 1998
Поліхромірованний желутонг, шпон з венге

У 2010 році Уенделл Касл представив 'Ghost Rider' на виставці Rockin' у Баррі Фрідмана в Нью Йорку. Крісло-гойдалка своєю плавністю і лаконічністю пов'язано з багатьма з його минулих шедеврів. Але в той же час виглядає сміливим і динамічним.

Ghost Rider rocking chair, 2010
Бубінга
The secret of a few, 2012
Морений ясен з масляною обробкою

Лампа High Hopes Lamp, висотою приблизно 3 метри, символізує постійний інтерес Касла до масштабу. За допомогою комп'ютерно-опосередкованих технологій і свого 3-D робота, Касл реалізовував все більш складні форми. Ця монументальна лампа оснащена освітлювальними елементами, які можна запрограмувати на проекцію кількох кольорів. При зсуві малюнку вони ще більше підкреслюють фантастичні якості лампи.


High Hopes Lamp, 2015
Компоненти з ясена, скловолокна, пінополіуретану і освітлення

Під впливом свого Dining Table 1966 року, Касл створив в 2015 році ще один Dining Table. Стільниця з центральним отвором спирається на скульптурну групу, що складається з трьох конусів. Подібна робота була б неможливою без використання верстата з ЧПУ.


Dining Table, 2015
Пофарбований ясен і сталь

Роботи у стилі trompe l'oeil

У творчості Касла був період, коли він захопився скульптурами в стилі trompe l'oeil (фр. "Обман зору"). Напевно, найвідоміша з них - Ghost Clock (Примарний годинник), що зараз виставляється в Смітсонівському Американському Художньому Музеї. На перший погляд здається, що це просто старий годинник, прикритий білою тканиною. Скульптура вирізана вручну з цільного шматка червоного дерева. Завдяки ретельній деталізації, автор створив видимість еластичної білої тканини. Ця робота є останньою в серії з тринадцяти годинників, які художник створив у 1980-х роках; на відміну від інших, їй не вистачає внутрішнього механізму. Нав'язливий спокій і тиша наводять на думку про вічність - відсутність часу.

Для Уенделла це був невеликий відступ. Незабаром він повернувся до основного напряму в своїй роботі.


Ghost Clock, 1985
Червоне дерево

Shearling Coat on Coat Rack, 1978
Червоне дерево

Музичні інструменти

Окрім предметів меблів, Касл створював музичні інструменти. Піаніно Caligari від Wendell Castle, випущене в 1990 році, відноситься до серії робіт, які були натхненні сценічним дизайном Германа Уорма для класичного фільму жахів 1920 року «Кабінет доктора Калігарі»

Caligari, 1990
Steinway & Sons Piano number # 500,000, 1987

Steinway & Sons, американська компанія-виробник фортепіано, запропонувала Уенделлу Каслу створити дизайн їх 500-тисячного інструменту.

Творчі принципи

На доказ того, що талановита людина талановита в усьому, Касл видав в 1996 році My 10 Adopted Rules of Thumb (Мої 10 засвоєних правил великого пальця). Спочатку Правила були написані як керівництво по творчості, але незабаром їх стали використовувати в самих різних областях. Список правил Уенделла Касла надихає людей творчих професій, мистецтва і дизайну, педагогів і вчених.

Оригінальні 10 прийнятих правил великого пальця:

  1. Якщо ви закохані в ідею, ви не міркуєте про її красу або цінність.
  2. Важко побачити всю картину, коли ви знаходитесь усередині кадру.
  3. Після вивчення трюків торгівлі, не думайте, що знаєте торгівлю.
  4. Ми чуємо і розуміємо те, що ми вже знаємо.
  5. Собака, яка залишається на ґанку, не знайде ніяких кісток.
  6. Ніколи не ставте перед собою проблему в тих же термінах, в яких вона була передана вам.
  7. Якщо це незвично або дивно, це, ймовірно, корисно.
  8. Якщо ви не очікуєте несподіваного, ви не знайдете його.
  9. Не ставайте дуже серйозними.
  10. Якщо ви кожен раз потрапляєте в яблучко, мета знаходиться занадто близько.

Вплив на сучасний дизайн

Коли Касл починав свій творчий шлях, ринок не був готовий прийняти його з розпростертими обіймами. Сьогодні ж, коли меблі перетворились в головного гостя арт-ярмарків, оду першопрохідникові співає нове покоління дизайнерів. Наприклад, неможливо не помітити вплив Касла на футуристичні роботи Каріма Рашида.

За всю свою видатну кар'єру Уенделл Касл отримав безліч нагород, в тому числі, медаль Істмана з Університету Рочестера в 2013 році, Премія Смітсонівського інституту Visionary Award (разом з Альбертом Пейли) в 2014 році, медаль «Лідерство» в 2015 році від Смітсонівської галереї Ренуік у Вашингтоні. Перша премія Visionary Award була заснована в честь тих художників, які «піднялися на вершину скульптурного мистецтва і дизайну».

Поєднуючи скульптурні форми і функціональність протягом всієї своєї шістдесятирічної кар'єри, Касл створював сміливі, органічні, іноді химерні й іронічні форми меблів з дерева, пластика, металу і бетону.