Баччо Понтеллі – червонодеревник та архітектор Сікстинської Капелли

Баччо Понтеллі

Коли мова йде про Сікстинську Капеллу, майже автоматично на розум приходять неперевершені біблійні фрески Мікеланджело та історія їх непростого створення. Але не менш важливою є фігура основного архітектора проекту, флорентійця Баччо Понтеллі. Саме завдяки неординарному італійцю, зараз, в самому серці Ватикану, під небом вічного міста, вже шосте століття незворушно стоїть прообраз Великого Єрусалимського Храму.

Бартоломео Понтеллі народився у Флоренції в 1450 році. Початком кар’єри для нього стала робота в майстерні Франческо Ді Джованні – художника по дереву, видатного інкрустатора. Там він вивчав червонодеревне мистецтво, столярство, інкрустацію та принципи проектування. Вже на зарі своєї творчості Понтеллі проявив не аби які здібності в інкрустаційній роботі, залишившись для послідовників не тільки видатним архітектором, але й червонодеревником.

Стеля Сікстинської Капелли

Герб герцога Урбіно, робота Понтеллі по дереву
Студія герцога Федеріко у палаці Дукале

Значний вплив на становлення його, як архітектора, мала дружба та співпраця з братами Джуліано та Бенедетто да Майно – флорентійськими майстрами з різьби по дереву. У цьому тандемі він значно вдосконалив свої інженерні навички. У 1980 році Баччо відправляється до італійського Урбіно, де знайомиться з творчістю видатного художника, скульптора та воєнного інженера Франческо Ді Джорджио Мартіні. Сієнська школа живопису справляє на молодого архітектора не аби яке враження. В Урбіно Понтеллі протягом двох років працював в студії герцога Федеріко, безпосередньо у палаці Дукале (резиденція Герцогів Урбінських). Досі збережені інкрустовані деревом фрески, в створенні яких брав участь маестро.


Резиденція Герцогів Урбінських

Повернувшись до Риму, Баччо Понтеллі став одним з архітектурних фаворитів папи Сикста IV, за дорученням якого приймав участь в оновленні багатьох італійських міст. Помер у віці 42 років в Урбіно, останню частину творчого життя присвятивши архітектурі військових фортець.


Фортеця Аквавіва-Пічена-Джезі

Фортеця в Сенигаллії

Найвідомішим проектом Понтеллі є, безумовно, велична Сікстинська Капелла. Римський папа Сикст Четвертий, остерігаючись військової загрози з боку Медичів та турецьких військ, приймає рішення укріпити будівлю «Великої Капелли» - місця у Ватикані, де обирався новий Папа. Для розробки проекту він запрошує Баччо Понтеллі – умбрійські майстри, на той час, користувались не аби якою популярністю. В 23 роки Понтеллі проектує Капеллу, що увіковічить його ім’я в історії та зробить безсмертним. Будівля має форму прямокутника висотою 27 метрів. Три поверхи, мармурна підлога та зовнішній аскетизм – але внутрішнє убранство примушує затамувати подих. Сандро Боттичеллі, П’єтро Перуджино, Козімо Росселлі та, звісно, Мікеланджело Буонарроті створили окремий неперевершений світ, розписавши стіни та стелю фресками за біблійними мотивами.


Сікстинська Капелла

У тому ж році Понтеллі проектує в Римі міст, що також бере ім’я покровителя архітектора – Міст Сикста. Це перший кам’яний міст, побудований в місті з часів Римської Імперії. Рим, який тоді налічував близько 30 тисяч городян, мав три пішохідні мости через Тибр – але за проектом Папи цього могло бути недостатньо для великих католицьких свят. Сикст Четвертий особисто заклав перший камінь нового мосту.


Міст Сикста

А вже в 1475 році Понтеллі проектує в Римі ще одну видатну церкву - Santo Spirito in Sassia, Костел Святого Духа ді Сассія, неподалік від площі Святого Петра біля Ватикану. На цьому місці трьома століттями раніше була збудована поруч з тодішньою церквою перша в Європі лікарня, присвячена Святому Духу, в якій успішно лікувався сам реформатор Мартін Лютер.


Костел Святого Духа ді Сассія

У 1983 році архітектор направляється до середземноморської Остії, де будує Фортецю та Базиліку Санта-Ауреа. Церква – резиденція міської єпархії, збудована в лаконічному стилі, що вже став впізнаваним почерком Понтеллі.


Базиліка Санта-Ауреа
Фортеця Остії

У 1479 році Баччо Понтеллі виступив одним з архітекторів реновації церкви Святого Августина на Марсовому полі в Римі. Церква будувалася з блоків, здобутих в руїнах древньоримського Колізею. Фасад церкви вважається одним з перших прикладів архітектури раннього Ренесансу в Римі. В церкві знаходиться відома картина Караваджіо «Madonna del Pellegrini».


Базиліка Святого Августина

Ще одна ренесансна церква, Санта-Мария-дель-Пополо, фасад якої проектував Понтеллі, будувалася в Римі у період 1472-1477 рр. Головним архітектором проекту виступив Джованніно де Дольчі, з яким Понтеллі вже співпрацює при зведенні Сікстинської Капелли.


Санта-Мария-дель-Пополо

Баччо Понтеллі – гучне ім’я народження італійського Ренесансу, архітектор, що всього за два десятки років творчості залишив відбиток в образі безсмертного Риму та увіковічнився в споруді Сікстинської Капелли. Його будівлі – лаконічні та елегантні, витримані в єдиному ансамблі, стало передають почерк майстра. Його праці по дереву – складні, розкішні, живуть поза часом та надихають нас в нашій роботі на нові звершення. Творчість великих майстрів - джерело натхнення та переосмислення сучасного мистецтва крізь призму вічних культурних якорів.