Баччо Понтеллі – червонодеревник та архітектор Сікстинської Капелли

Коли мова йде про Сікстинську Капеллу, майже автоматично на розум приходять неперевершені біблійні фрески Мікеланджело та історія їх непростого створення. Але не менш важливою є фігура основного архітектора проекту, флорентійця Баччо Понтеллі. Саме завдяки неординарному італійцю, зараз, в самому серці Ватикану, під небом вічного міста, вже шосте століття незворушно стоїть прообраз Великого Єрусалимського Храму.
Бартоломео Понтеллі народився у Флоренції в 1450 році. Початком кар’єри для нього стала робота в майстерні Франческо Ді Джованні – художника по дереву, видатного інкрустатора. Там він вивчав червонодеревне мистецтво, столярство, інкрустацію та принципи проектування. Вже на зарі своєї творчості Понтеллі проявив не аби які здібності в інкрустаційній роботі, залишившись для послідовників не тільки видатним архітектором, але й червонодеревником.
Стеля Сікстинської Капелли


Значний вплив на становлення його, як архітектора, мала дружба та співпраця з братами Джуліано та Бенедетто да Майно – флорентійськими майстрами з різьби по дереву. У цьому тандемі він значно вдосконалив свої інженерні навички. У 1980 році Баччо відправляється до італійського Урбіно, де знайомиться з творчістю видатного художника, скульптора та воєнного інженера Франческо Ді Джорджио Мартіні. Сієнська школа живопису справляє на молодого архітектора не аби яке враження. В Урбіно Понтеллі протягом двох років працював в студії герцога Федеріко, безпосередньо у палаці Дукале (резиденція Герцогів Урбінських). Досі збережені інкрустовані деревом фрески, в створенні яких брав участь маестро.
Резиденція Герцогів Урбінських
Повернувшись до Риму, Баччо Понтеллі став одним з архітектурних фаворитів папи Сикста IV, за дорученням якого приймав участь в оновленні багатьох італійських міст. Помер у віці 42 років в Урбіно, останню частину творчого життя присвятивши архітектурі військових фортець.
Фортеця Аквавіва-Пічена-Джезі
Фортеця в Сенигаллії
Найвідомішим проектом Понтеллі є, безумовно, велична Сікстинська Капелла. Римський папа Сикст Четвертий, остерігаючись військової загрози з боку Медичів та турецьких військ, приймає рішення укріпити будівлю «Великої Капелли» - місця у Ватикані, де обирався новий Папа. Для розробки проекту він запрошує Баччо Понтеллі – умбрійські майстри, на той час, користувались не аби якою популярністю. В 23 роки Понтеллі проектує Капеллу, що увіковічить його ім’я в історії та зробить безсмертним. Будівля має форму прямокутника висотою 27 метрів. Три поверхи, мармурна підлога та зовнішній аскетизм – але внутрішнє убранство примушує затамувати подих. Сандро Боттичеллі, П’єтро Перуджино, Козімо Росселлі та, звісно, Мікеланджело Буонарроті створили окремий неперевершений світ, розписавши стіни та стелю фресками за біблійними мотивами.




У тому ж році Понтеллі проектує в Римі міст, що також бере ім’я покровителя архітектора – Міст Сикста. Це перший кам’яний міст, побудований в місті з часів Римської Імперії. Рим, який тоді налічував близько 30 тисяч городян, мав три пішохідні мости через Тибр – але за проектом Папи цього могло бути недостатньо для великих католицьких свят. Сикст Четвертий особисто заклав перший камінь нового мосту.
Міст Сикста
А вже в 1475 році Понтеллі проектує в Римі ще одну видатну церкву - Santo Spirito in Sassia, Костел Святого Духа ді Сассія, неподалік від площі Святого Петра біля Ватикану. На цьому місці трьома століттями раніше була збудована поруч з тодішньою церквою перша в Європі лікарня, присвячена Святому Духу, в якій успішно лікувався сам реформатор Мартін Лютер.
Костел Святого Духа ді Сассія
У 1983 році архітектор направляється до середземноморської Остії, де будує Фортецю та Базиліку Санта-Ауреа. Церква – резиденція міської єпархії, збудована в лаконічному стилі, що вже став впізнаваним почерком Понтеллі.


У 1479 році Баччо Понтеллі виступив одним з архітекторів реновації церкви Святого Августина на Марсовому полі в Римі. Церква будувалася з блоків, здобутих в руїнах древньоримського Колізею. Фасад церкви вважається одним з перших прикладів архітектури раннього Ренесансу в Римі. В церкві знаходиться відома картина Караваджіо «Madonna del Pellegrini».
Базиліка Святого Августина
Ще одна ренесансна церква, Санта-Мария-дель-Пополо, фасад якої проектував Понтеллі, будувалася в Римі у період 1472-1477 рр. Головним архітектором проекту виступив Джованніно де Дольчі, з яким Понтеллі вже співпрацює при зведенні Сікстинської Капелли.
Санта-Мария-дель-Пополо
Баччо Понтеллі – гучне ім’я народження італійського Ренесансу, архітектор, що всього за два десятки років творчості залишив відбиток в образі безсмертного Риму та увіковічнився в споруді Сікстинської Капелли. Його будівлі – лаконічні та елегантні, витримані в єдиному ансамблі, стало передають почерк майстра. Його праці по дереву – складні, розкішні, живуть поза часом та надихають нас в нашій роботі на нові звершення. Творчість великих майстрів - джерело натхнення та переосмислення сучасного мистецтва крізь призму вічних культурних якорів.