Свідоме споживання: один з найважливіших трендів в цифрах та практичних порадах

Ми щодня чуємо про свідоме споживання – вже стало очевидним, що це сталий тренд останніх років по всьому світу. Україна не відстає навіть у воєнних реаліях: співвітчизники сортують сміття, відвідують блошині ринки та надають перевагу екологічним матеріалам.


Епоха надвиробництва

20 сторіччя принесло людству прорив у медицині, технологіях та виробництві. І, як наслідок – епоха надвиробництва і надспоживання, виснаження природних ресурсів та заповнення планети сміттям. Маркетингові хитрощі спонукають нас купувати все більше і більше, викидати набридлі речі з легкістю та поступатися якістю в угоду кількості.

Епоха «швидкої моди» - коли на виробництво речей витрачається мінімум часу призвела до скорочення терміну користування цими речами і перезаповнення ринку споживчих товарів. Що спонукає нас купувати більше і більше? Швидкоплинність трендів, популяризація марнославства та гедонізму, та проста залежність від швидкого дофаміну покупок – звучить не так страшно. Але які наслідки?


Трохи наслідків

Згідно з даними ООН, на звалищі опиняється третина усіх вироблених продуктів харчування. Одна людина в Європі в середньому використовує 250 літрів води, у той час як більше 40% населення землі страждає від дефіциту питної води. Для виробництва електроенергії використовується невідновлювані ресурси, такі як вугілля, газ та нафта. Робота електростанцій забруднює повітря. Одяг розкладається близько 200 років, в процесі виділяючи метан, забруднюючи ґрунт та ґрунтові води. При розкладанні відходи виділяють вуглекислий газ, що сприяє посиленню парникового ефекту, що веде до глобального потепління.

10% вуглецевого сліду припадає на промисловість, і за оцінками до 2030 року ця цифра збільшиться вдвічі. До того ж погана екологія впливає на погіршення здоров'я населення та може сприяти появі раку, алергічних та серцево-судинних захворювань.


Трохи цифр: сміттєвий тренд в Україні та світі

Надспоживання призводить до мільйонів тон сміття, що щодня опиняються на звалищах по всьому світі та в океані. Сміття розкладається та виділяє токсичні речовини в ґрунт, а при його спалюванні з’являється дим, небезпечний для всього живого.

У Гонконзі підрахували: щохвилини жителі планети викидають майже півтори тисячі футболок, на виробництво кожної з яких було витрачено майже три тисячі літрів води (дані організації Institute of Water). Це трирічна норма води для дорослої людини. Цифри вражають, чи не так? В середньому мешканець Європи викидає на рік 33 кг продовольчих товарів. Щорічно на виробництво продуктів, що закінчать своє життя на звалищі, витрачається 250 кубічних кілометрів води. 80% - це товари, що були вироблені менш ніж півроку тому.

Лідерами з виробництва сміття на душу населення традиційно виступають Канада (36 тонн сміття на кожного громадянина на рік) та США (26 тонн), нещодавно до них приєдналася Болгарія(26 тонн, за даними американського видання USA Today).

Україна – в десятці анти-лідерів, з показником близько 10 тон. Щорічно Україна виробляє близько 500 мільйонів тонн відходів, 80% з яких відносяться до категорії небезпечних. При цьому, якщо Канада переробляє більше 20% відходів, то Україна – менше 5%.


Свідоме споживання: кілька практичних порад

Звісно, цифри звучать доволі невтішно. Але кожен з нас може покращити ситуацію, щодня роблячи невеликий вклад в загальну справу свідомого споживання.

Ви вважаєте, що свідоме споживання потребує надлишкових витрат? Будемо раді посперечатись: найчастіше за статистикою перехід від конс`юмеризму приносить економію бюджету до 40%! Зацікавлені? Тож гайда розбиратися, що саме ми можемо зробити вже сьогодні, заради свого світлого «завтра».Свідоме споживання - це концепція розумного споживання ресурсів та продуктів, яка сприяє задоволенню потреби, при цьому не створюючи негативного впливу на довкілля. В його основі лежить принцип 4R:

  • Refuse (відмовся!)
  • Reduce (зменш!)
  • Reuse (використай ще раз!)
  • Recycle (перероби!)

Що ми можемо робити вже зараз?

  • Купувати лише справді необхідне – відмовитись від одноразових товарів, пластиковий пакетів та стаканчиків, пластикових карт на знижки (все давно може бути оцифроване), зайвої пластикової упаковки. Використовуйте розумний підхід до шопінгу: чи справді ця річ мені потрібна? Якщо річ потрібна вам на короткий час – її краще позичити або взяти в аренду. Під час покупки подумайте, скільки годин вашої роботи коштує ця річ?
  • Планувати  покупки заздалегідь. Науковці давно довели, що спонтанний шопінг спонукає нас купувати речі, які можуть нам бути взагалі не потрібні. Ходити за продуктами ситим, а за речами в доброму гуморі – так шанс незапланованих покупок значно зменшується.
  • Переглянути  стратегію шопінгу «про запас», яку нам  навіяли суворі воєнні часи. Треба відповісти на питання: «Чи справді мені потрібно так багато? Чи встигну я все це використати, доки стече термін придатності?». 
  • Підтримувати місцевих виробників та продавців. Дослідники з США дійшли висновку, що в магазинах біля дому люди зазвичай не купують нічого зайвого – тож економлять гроші та виробляють менше відходів.
  • Надавати перевагу більш якісним речам, які прослужать довше. Пам’ятаєте, що скупий платить двічі? Відвідайте вінтажні магазини та блошині ринки. В інтерʼєрному дизайні сталий тренд на вінтажні меблі та предмети декору вже добре зарекомендував себе як данина естетиці та свідомому споживанню.
  • Ділитися! Гарний привід налагодити стосунки з друзями та сусідами, обмінюючись один з одним речами. Гарна західна традиція влаштовувати гаражні розпродажі поступово приходить до нас, разом з модою на вінтажні речі з історією. В Україні існують декілька прекрасних онлайн-платформ, на яких можна продати, подарувати або обміняти вжиті речі. Також не забувати про благодійність – хтось може потребувати речі, які для вас вже втратили свою актуальність. 
  • Перетворювати це на виклик самому собі! В інтернеті набувають популярності челенджі, на кшталт «The “no-buy” movement». Його сутність заключається в тому, щоб поставити собі термін, протягом якого ви не будете купувати нові речі і дотримуватись його. Можна почати з меншого - гарна міжнародна ініціатива Buy Nothing Day, що проводиться щорічно в останню пʼятницю листопада з метою залучення уваги до надспоживання. Ініціативу можна підтримати, почавши з одного дня або поставити собі виклик до одного місяця - це здається досить реальним, і можна не відкладати на завтра!
  • Сортувати сміття та здавати його на переробку. Сортування не тільки допомагає в подальшій переробці, але й спонукає більш відповідально ставитись до того, що ми викидаємо. Сортування сміття дозволяє спеціалізованим компаніям компостувати та переробляти сміття, даючи його використанню друге життя. Зараз існує багато сервісів, що роблять сортування сміття набагато легшим.
  • Плануючи ремонт або інтер'єрні покупки, надавати перевагу екологічним матеріалам та натуральним фактурам. Вони не тільки прослужать вам набагато довше, але й підчас їх виробництва залишається набагато менший вуглецевий слід. Меблі та декор з натурального дерева - це сучасний та екологічний вибір свідомого споживача. 
  • Зробіть свій будинок енергоефективним. Утеплені вікна, двері та стіни, енергозберігаючі прилади та лампи,  сенсорні вимикачі та крани, сонячні батареї – усе це дозволяє значно економити на комунальних послугах.
  • Економте ресурси. Вимикайте не потрібне світло та девайси, закривайте крани під час чищення зубів, запускайте електроприлади для прання лише повними та на еко-режимах (зазвичай це режим прання 30 градусів). 
  • Приймайте участь у соціальних ініціативах. Висаджуйте дерева, прибирайте сміття допомагайте розповсюдженню інформації про свідоме споживання - пам'ятайте, що eco-lifestile - це тренд!
  • Звертайте увагу на етикетки. Підтримуйте виробників еко-продукції, тих, хто турбується про екологічність пакування, не тестує товари на тваринах та правильно утилізує сміття. Читайте маркування: наприклад, значок Fair Trade каже, що під час виробництва не використовувалась дитяча праця а також що співробітники чоловіки та жінки отримують рівну заробітну плату, а Cruelty Free виключає випробування на тваринах та присутність продуктів тваринного походження. Маркування PVC(3), O(7) і ABS означає, що упаковка не підлягає вторинній переробці. І все ж найкращі товари – ті, що можна купити без упаковки. Не забудьте взяти сумку, йдучи сьогодні до магазину!

Компанія YourFoRest протягом 7 років своєї роботи дотримується принципів екологічного виробництва. Уся продукція виробляється з української деревини, з використанням лакофарбових матеріалів європейських екологічних стандартів. Ми мінімізуємо використання пластику в пакуванні та транспортуванні, надаючи перевагу recycled матеріалам та багаторазовій упаковці.

Висока якість нашої продукції забезпечує довгий термін її життя, що стає частиною свідомого способу споживання для наших клієнтів. Щороку компанія YourFoRest висаджує молоді дерева в парках та скверах Києва, беручи участь у відновленні природних ресурсів планети.

Автор: Олена Бєлєнька